על היחס הראוי לצה"ל מצד אנשי מוסר

יש בשמאל הרדיקלי מי שרואים בצה"ל גוף שלילי בכללותו, וזה עוד ניסוח עדין. אולי משום שאני מבטא הרבה רעיונות ותפישות של השמאל הרדיקלי, אנשים מזהים אותי גם אם ההתייחסות השלילית לצה"ל. לאחרונה מישהו אף האשים אותי שכיניתי את צה"ל "צבא מתועב", אין הוצאת דיבה גדולה מזו, וזו גם חוסר יכולת הבחנה שאופיינית לקיצוניים. משטר האפלייה בגדה הוא מתועב, צה"ל, בכללותו, עושה גם עבודת קודש בלהגן עלינו – על כולנו, יהודים וערבים – מכוחות חושך פונדמנטליסטים או לאומנים באזור הקשוח של המזה"ת בו כולנו חיים, ואני מאוד מעריך ומוקיר את צה"ל על כך. כל זאת, לצד ביקורת על משטר האפלייה הצבאי המתועב והבלתי לגיטימי בגדה, שחלק ניכר ממאפייניו לא נוגעים כלל לביטחון. ההיבט האחד לא מבטל את השני. כן, מה לעשות, אנו חיים במציאות מפוצלת.

לכן, עד כמה שאני מקווה כי אנשים ייסרבו לשרת את משטר האפליה הצבאי בגדה, אני מתקשה להבין אנשים שמסרבים לשרת בצה"ל בכלל. אני בעצמי שירתתי בצבא ואתייצב שוב אם אקרא לכך. אך אסרב לשרת משטר אפלייה צבאי כמו זה המתקיים בגדה המערבית. רק עמדה כזו נותנת כבוד למציאות על כלל מורכבותה, מבלי לטאטא אל מחוץ לפריים אף עובדה שלא נוחה להשקפת עולמנו – לא מתעלם לא מהכוחות האיומים שנמצאים מחוץ לחלק מדבולות ישראל, ולא מתעלם מהעוולות כלפי כלל האוכלוסייה הפלסטינית בגדה.

מחשבה אחת על “על היחס הראוי לצה"ל מצד אנשי מוסר

  1. לא כל כך פשוט…
    גם המייצגים הברורים ביותר של "משטר האפלייה" בשטחים, דוגמת חטיבת כפיר, מבצעים גם מעצרים של טרוריסטים. ומנגד, גם יחידות שתפקידן המרכזי הגנה על הגבולות מעורבות במשימות בטחון שוטף בשטחים.

להשאיר תגובה

