דו-לאומיות פרופורציונאלית – לתת מענה לרגישויות של שני העמים

אם רוצים בכנות לתת מענה לרגישויות היסודיות של שני העמים פה, דו-לאומיות פרופורציונאלית יכולה להיות מנגנון משילות שמאפשר לישראל להשאר מדינה עם רוב וצביון יהודי ומדינה דו לאומית ושיוויונית בה בעת, ללא סתירה.
.
להיות רוב יהודי בארצו זה עניין השרדותי מבחינת רוב היהודים שזכר היותם מיעוט הנרדף כמעט בכל מדינה בה חיו עדיין מהדהד בקרבם. ואילו לקבל ביטוי לאומי על אדמת אבותיהם (ולא רק במסגרת מדינה פלסטינית בגדה) זה נושא קדוש כמעט למרבית הפלסטינים אזרחי ישראל. כך שהצעה זו אכן נותנת מענה לשתי הרגישויות הכי יסודיות של שני העמים, שתי רגישויות שנראות סותרות לכאורה ובעצם ניתנות ליישוב.
.
בדו-לאומיות פרופורציונאלית כל האזרחים מקבלים זכויות פרטיות ללא הבדל דת לאום, מין (או היעדרם של סממנים אלו). אולם זכויות קבוצתיות ניתנות על פי עקרונות הצדק החלוקתי – לכל קבוצה לאומית לפי שיעורה באוכלוסייה. וכך משאבי קרקע וסביבה מחולקים ליישובים בעלי אפיון יהודי או ערבי לפי שיעורם של אוכלוסיות אלו מכלל אזרחי ישראל – 20\80 באחוזים, ובהתאמה. הרוב הולך ליהודים כקבוצה, אבל רק משום שרוב האזרחים יהודים, כך שפר-אזרח תיהייה החלוקה שיוויונית.
.
כל זה אמור להתקיים גם היום. ההבדל הנוסף הוא שבדו-לאומיות הפרופורציונאלית גם במישור הסימבולי ובעניין זכויות הגירה, החלוקה תיהייה לפי עקרונות הצדק החלוקתי – 20\80% – בין שתי הקהילות הלאומיות, היהודית והערבית\פלסטינית. לכן כעשרים אחוזים מסמלי המדינה יהיו סמלים ערביים\פלסטיניים והדבר יישווה למדינה מידה מסויימת של אופי דו-לאומי, אם כי עדיין הדומיננטיות הסמלית תיהיה יהודית ולכן הצביון יישאר יהודי בעיקרו. בנוסף כל קהילה לאומית תקבל מכסת הגירה לפזורה שלה בעולם, לפי הצדק החלוקתי, כך ש-80% מהמגרים\עולים לישראל בשנה נתונה יהיו יהודים ו-20% פלסטינים. בפועל בדיקות העולים\מהגרים הנקלטים לאורך השנה ייאפשרו לתקנן את המכסה לפזורות השונות בהתאם לצפי ההגירה ששוער לעומת ההגירה בפועל, כך שבסוף השנה אכן נעמוד בקירוב באידיל הצדק החלוקתי. וכך גם מבחינת טקסים לאומיים, שפה וכו' – הכל יהיה דו-לאומי פרופורציונאלי לגודל הקהילות הלאומיות באוכלוסייה אפילו 20% מהדגלים בכנסת ובמשרדי הממשלה יהיו דגלי הלאום הפלסטיני או סמלים פלסטינים מקבילים..
.
מכאן שהכל בדו-לאומיות הפרופורציונאלית שיוויוני לפי עקרונות הצדק החלוקתי, ובמקביל אין פגיעה ברוב היהודי שצפוי להשמר ולא בצביון היהודי. אלא שציביון זה ייגזר במקרה שלנו באופן דמוקרטי ושיוויוני מזהות רוב אזרחי המדינה, ולא מהגדרה נתונה מראש שאיננה קשורה לזהות אזרחי המדינה ולבחירותיהם.
.
האם המודל הזה הוא ציוני? לפי ההגדרות הישנות של ציונות – מתן בית לאומי ליהודים בארצישאל – מודל זה הרבה יותר שאפתני מכך, הוא אף מבטיח ליהודים רוב בישראל (בגבולות 48). האם המודל הזה שיוויוני? הוא צמוד לחלוטין לעקרונות הצדק החלוקתי המקובלים בעולם הדמוקרטי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s