שיח הבעלות מסווה של שיח העליונות

"זה שלנו" או "אנחנו מעליכם" – מה דומיננטי בשיח של הימין הרדיקלי?
את השיח של עליונות יהודית ניתן למצוא רק בשולי-השוליים של הימין הרדיקלי בישראל. לרוב יטען הימין: אני לא רואה עצמי נישא על הערבים, פשוט זו הארץ והמדינה שלנו, *רק* שלנו, לא שלהם. יש להם זכויות פרטיות בה, אבל הם לא בעלי הבית. אלא ששיח הבעלות – "זה שלנו" – מכיל בתוכו בצורה מוסווה את שיח העליונות. הכיצד?
אם הארץ והמדינה הזו שלנו, ואנחנו, היהודים, "בעלי הבית", יוצא ששאר השוהים בבית הם אורחים או שוהים בעלי מעמד נמוך יותר. הם לא זכאים באמת לקחת חלק בקבלת החלטות; המרחב והממסד לא שלהם, ולכן השתתפות בו היא רק מתוקף רצונם הטוב של בעלי הבית. וכך יוצא שלפחות במרחבי הבית הלאומי הערבים נתפשים כנחותי-מעמד בעיני מי שמדינה עבורם היא בית, להבדיל מדירת שותפים.
אני לא מתכוון שימנים כפרטים משקרים ומסווים במכוון את המשמעות השנייה, של עליונות יהודית, אני מאמין שרבים מהם לא מודעים או מתכחשים למשמעות המעשית של שיח הבעלות – יצירת מעמד יהודי עליון ומעמד ערבי פחות-זכאות לקבוע את עתיד המדינה. ייתכן והם לא רוצים שזאת תיהיה התוצאה, באמת ובתמים לא, אך זו התוצאה היחידה האפשרית כעם מסויים הוא בעל בית בלבדי על מדינה נתונה על אף קיומם של מיעוטים החיים באותה מדינה; כשאותו עם הוא בעל הבית מתוך הגדרה, ולא מתוך המשחק הדמוקרטי של רוב ומיעוט, ושהגדרה זו אינה מכילה גם את המיעוט אלא מוציאה אותו.

מחשבה אחת על “שיח הבעלות מסווה של שיח העליונות

  1. עדיין זה שונה לחלוטין מבחינה עקרונית.
    ויכול להתבטא מעשית ביחס מול רוב הערבים-שלא חיים בישראל.
    (נראה לי שבדר"כ גם מי שבא מתוך תזת העליונות ייטה ליחס רע יותר כלפי הפלסטינים, ולא במקרה)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s