מה מעל החוק, החוק מעל מה? עקרונות עליונים להצדקה

ישנן 5 גישות מוסריות עיקריות בפוליטיקה שלנו, עם 5 עקרונות עליונים שונים להצדקה של מדיניות: 1. הזהות השבטית מעל לחוק. 2. החוק הפורמאליסטי מעל לכל. 3. האינטרסים "שלנו" מעל החוק. 4. המאבק ביחסי כוח מעל לחוק. 5. ההוגנות מעל לחוק.

בוא ניקח כל גישה לקצה: 1. כשהזהות השבטית מקודשת ומנצחת היא יוצרת מדינה שמדירה את כל האחרים ומנוכרת לכל סביבתה עד כדי בידודה ושקיעתה או מפלתה. 2. כשהחוק הפורמאלי הוא זה שמקודש כל מה שמוסדות המדינה מורים כחוקי מתקבל ללא ביקורת מהותית, ובמדינה ללא חוקה [מנגנון המסדיר שאיפה להוגנות] זה אומר גם ללא איזונים מול הרוב והאינטרסים שלו. 3. אכן, קידוש האינטרס דומה לקידוש החוק בחברה בה הרוב קובע הוא העקרון העליון. האינטרס של הרוב ינצח, ובאופן עקרוני, ללא איזונים, מדינה כזו יכולה לעשות כל זוועה שעושה דיקטטורה, בתנאי שמבצעי הזוועות והתומכים בהם הם יותר מ-50% מהאוכלוסייה. 4. כשהמאבק ביחסי כוח מקודש הוא עלול להוביל להיפוך יחסי הכוח ללא עקרונות בסיסיים יותר לניהל המדינה, ואז אנו עשויים לקבל את אותו מבנה דכאני, רק שכעת מי שהיו מדוכאים יהיו מדכאים. 5. כשההוגנות מצליחה להשתרש כהיגיון עליון נוכל לקבל חברה מאוזנת ובריאה. רק יש לשקלל בהוגנות הזו היגיון רב-תרבותי ודיאלוגי ולא רק את ההיגיון של קבוצה אחת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s