על מיתוס האדמה המוסלמית והפוליטיקה הממשית

האיסלמופוביה הפכה לתופעה נפוצה ודמונית, ובפרט לחוד-החנית בניסיון לשלול את זכויותיהם של הפלסטינים. הבון-טון החדש הוא טענות לפיהן לא ניתן להגיע להסדר עם הפלסטינים משום שבאיסלאם אסור לוותור על אדמה מוסלמית – כשהכוונה לישראל כולה.
פוסט זהיינסה לתת מענה הגיוני לטענות, והוא מתפרסם גם לרגל השקת הקבוצה הישראלית למאבק באיסלמופוביה אליה מוזמנות\ הגולשות\ים להצטרף.

אבל ראשית צריך לזכור כי יש מי שמקדמים את האיסלמופוביה בלהט משום שהם איפשהו מבינים איך היא מסייעת להם: אם הסכסוך פה יובן כחלק מהג'יהד העולמי – ולא כסכסוך של עם הנמצא תחת משטר צבאי ומפלה – הרי שקל יהיה להמשיך את משטר האפלייה וגזל הקרקעות כנגד הפלסטינים בשטחים. למעטים בישראל זה טוב, והם מוכנים לסכן את כל השאר במלחמת דת ולהכפיש אנשי אמונה רבים בתעמולה אנטישמית.

משיחותיי עם איסלמופובים
א: לפי ההלכה האיסלאמית כל אדמה שהייתה פעם אדמה מוסלמית היא אדמת וואקף ואסור לוותר עליה. לכן לא ייתכן שלום עם הפלסטינים.
ב: גם ספרד הייתה פעם אדמה מוסלמית. אבל אף גורם מדיני ערבי רציני לא מדבר על השבתה איסלאם [למעט אל-קעידיסטים ודומיהם]. שיעור הפיגועים בספרד נמוך בהרבה מזה שבישראל [למרות שקל הרבה יותר לפגוע בספרד השאננה, המאוכלסת מוסלמים רבים, מאשר בישראל המבוצרת]. ובאופן כללי היינו מוכנים להתחלף בכל יום עם העוינות שספרד חווה מחלק זעום בקרב שכניה המוסלמים.
א: אז?
ב: אז אי-אפשר להסביר את העוינות העזה לישראל באמצעות ההלכה המוסלמית. לפי הלכה זו היחס הערבי לספרד אמור היה להיות דומה ליחס אל ישראל. והוא לא. ההסבר לפער קשור כנראה במדיניות העכשווית: ההבדל בין היחס של ספרד לערבים בתחומה לעומת יחסה של ישראל לערבים בתחום שליטתה.
א: אתה לא מבין את המנטליות המוסלמית שמתנגדת לכופרים.
ב: אתה מתכוון לאלו שמרבים לאכול "חמון" [חזיר בספרדית – אותה חיה שכידוע המוסלמים מקדשים]?
א: חכה, גם בספרד הם עוד ייפגעו בעתיד.
ב: הרי זה מצב נפלא. היום שבו האזרח הישראלי יחשוש באופן ספקולטיבי שבעתיד אולי יתקיים נגדו איום ביטחני יהיה בבחינת שיפור אדיר, בלתי נתפס, במצבו.
א: שום ספקולציה, זה הכל מההלכה המוסלמית, הם לא יכולים להתנגד לזה.
ב: חזרנו להבין את ההלכה האיסלמית כהסבר לתופעות עכשוויות. אני מתחיל לחשוש כי אתה עוקב אחרי טיעונים של ההלכה האיסלמופובית ולא של המחשבה הראציונלית. אפנה אותך לתחילת השיחה ואולי תבין דברים כהלכה.
א: טוב, אולי לא ההלכה המוסלמית עצמה אבל בהחלט הפרשנים הדתיים העיקריים שלה מדגישים את המאבק הבלתי-מתפשר בישראל.
ב: הו, התקדמנו. וממתי אותם אנשי דת מוסלמים החלו לפרש את ההלכה האיסלאמית בצורה כזו?
א: לפחות מאז תחילת המאה ה-20
ב: כלומר לפחות מאז תחילת הסכסוך הערבי-יהודי. מה שעלול לתמוך במסקנה שבמידה רבה הסכסוך השפיע על הפרשנויות ההלכתיות האנטי-ציוניות\יהודיות של אנשי הדת המוסלמים יותר מאשר הושפע מהן. לא?
א: אולי גם וגם
ב: אם כך אי-אפשר להסביר את הסכסוך הציוני-ערבי כנובע מפרשנויות של אנשי דת מוסלמים מבלי לקחת בחשבון כי מראש אותן פרשנויות נבעו, במידה מכרעת, מהאווירה שהסכסוך הנ"ל הביא. אז אפשר להתווכח על הסכסוך הישראלי-ערבי הרבה, אבל בוא נזכור שהוא לא סכסוך דתי בבסיסו, למרות היבטים מסויימים דתיים ולמרות ניסיונות של רבים ורעים בשני הצדדים להופכו למלחמת דת לנוחיותם או מטרתם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s