משטר אפליה או התיישבות?

[פורסם במקור בוואיינט]

המזרח התיכון עובר תהליכים של הסרת הפחד משלטונות של דיכוי. המישטר הצבאי שהשתיתה ישראל בשטחים מצטייר בעולם כעוד משטר דיכוי מזרח-תיכוני שצריך ליפול. בהתאמה מתגברת ההסכמה הבינלאומית נגד הבנייה בהתנחלויות, וכרגע רק ווטו אמריקאי מונע גינוי במועצת הביטחון. תהליכים אלו מציבים איום ברור על כל מפעל ההתיישבות היהודית בשטחים שכבשה ישראל ב-67'. זהו רגע האמת בוא צריכים יהודים שיש להם זיקה דתית ליהודה ושומרון להחליט: האם הם יותר מתנחלים או יותר מתיישבים? האם הם רוצים שליטה והגמוניה או שמא לקיים מצווה דתית של מגורים בחבל ארץ תנ"כי?


המשטר הצבאי המתקיים בשטחים הוא מהגדרתו משטר אפליה בין נתינים פלסטינים ליהודים-מתנחלים עם זכויות יתר. חלק מהמתנחלים עוד נוהג לגבות מחיר ("תג מחיר") מהפלסטינים על כל קושי מצד גורמי איכפה. למתנחלים יש חשש כי אנשי שמאל והקהילה הבינלאומית בכללה מתעבים את הרעיון שיהודים יחיו ביהודה ושומרון. אבל הרתיעה היא מאופיו של המשטר שבמסגרתו הם בצד של האדונים. והרי אבו מאזן בעצמו, כפי שנתגלה בהדלפות לאל-ג'אזירה, קידם פיתרון במסגרתו יישובים יהודיים ישארו במסגרת המדינה הפלסטינית. השאלה אם כן מתחדדת: האם המתנחלים רוצים להיות קאסטה שלטת במסגרת משטר צבאי או קהילה דתית החיה לצד הפלסטינים באזור קדוש עבורה?


סופו של משטר האפליה הצבאי בשטחים ליפול כמו עוד משטרי דיכוי במזרח התיכון. אם למתנחלים אכן חשובה הקרבה ליהודה ושומרון עליהם לשנות מהיסוד את דפוסי החשיבה שלהם ולקיים מאתמול דיאלוג ישיר עם הפלסטינים. העובדה שרק מתי מעט מקרבם, וביניהם בולט הרב פרומן, אכן מנסים ליצור דיאלוג עם השכנים, מעידה על חוסר יכולת להבחין בין המצווה הדתית לרצון בשליטה. העובדה שאפילו הרב פרומן לא מתנתק מעמדתו הפריווילגית כאזרח ישראלי, מציירת גם את היוזמות שלו ככאלו שלא הולכות עד הסוף. באקלים בו חי הרב פרומן אלו ללא ספק יוזמות אמיצות, אבל פורמאלית הוא עדיין חלק מהצד המדכא. אפילו הוא. וההשתייכות הזו למדכאים במקום לשכנים היא בדיוק מה שיכול להרוס את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.


גם אם מצבם לא מזהיר יהודים חיים אפילו בסוריה ובאיראן; גורמים מנטורי קרטא חיו ברצועת עזה; בתוניס התקיימה הפגנה נגד אנטישמיות לא מזמן. כל אלו מצביעים על כך שגם אם האתגרים גדולים והסכנה לא מבוטלת, יהודים יכולים לחיות בסביבה ערבית ואפילו כזו העויינת לישראל. לכן התביעה כי ישראל תמשיך לשלוט בשטחים איננה תביעה בעד התיישבות יהודית ביהודה ושומרון (זו כשלעצמה שאיפה דתית שבהחלט ראוי לכבד) אלא בעד המשך השליטה וההגמוניה הישראלית.


הדרך הטובה ביותר להמשיך את מפעל ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא דרך של שותפות אזרחית מלאה עם הפלסטינים: חבירה למאבק הפלסטני הבלתי אלים נגד הדיכוי; קריאה לשיוויון אזרחי שבו חיים משותפים יתאפשרו; ותמיכה ברורה בזכותו של העם הפלסטני להגדרה עצמית. רק בתוך האקלים הזה יווצרו חיים משותפים.


מי שאכן רוצים להיות מתיישבים יהודים באזור ערבי, יכולים ללמוד משהו מהניסיון של ארגוני החברה האזרחית וההתארגנויות הלא רשמיות של יהודים וערבים שהחליטו לסרב להיות אויבים. הם יכולים ללמוד משהו מהצעירים בתוניסיה שקראו: "יהודים, נוצרים ומוסלמים, כולנו תוניסאים". הם יכולים ללמוד משהו מהחום בו מתקבלים בשטחים אנשי "רבנים לזכויות אדם", והפעילים הדתיים למען שיח ג'ראח. הם יכולים להביט לעבר המפעל הזה של מאבק משותף לשיוויון וחיים בכבוד ולבחון מחדש את הבלבול המזיק בין התיישבות להתנחלות.


לכשישנו היהודים ביהודה ושומרון את הגישה, ויפנו לפלסטינים בבקשה להיות שותפים למרקם החיים באזור המיושב על ידם, הם יגלו שותפים מפתיעים. הרבה אנשי שמאל, פעילי זכויות אדם, ופעילים פלסטינים יעמדו לצדם. אנשי חזון של שותפות אזרחית ישמחו לתמוך בצרכיהם הדתיים של יהודים כשהם נקיים מפוליטיקה של שליטה.

17 מחשבות על “משטר אפליה או התיישבות?

  1. חותם על כל מילה.

    "גם אם מצבם לא מזהיר יהודים חיים אפילו בסוריה ובאיראן. גורמים מנטורי קרטא חיו ברצועת עזה; בתוניס התקיימה הפגנה נגד אנטישמיות לא מזמן. כל אלו מצביעים על כך שגם אם האתגרים גדולים והסכנה לא מבוטלת, יהודים יכולים לחיות בסביבה ערבית ואפילו כזו העויינת לישראל."

    יהודים חיים בסוריה.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3456005,00.html

  2. יריב,אם תבוא אלי ותאמר שבאת לעזור לי אני אקבל אותך בסבר פנים יפות גם אם תהיה ערבי,סיני,תאילנדי,גרמני,בלגי או שילוב של כולם ביחד זה בערך מה ששווה הניסיון של ארגוני החברה האזרחית בכל מה שקשור לדוקי.

  3. לא ברור מה אזרח מקווה להשיג בכתבותיו על יהודים החיים בטוב בארצות ערב. זה כה מופרך, כה לא אמיתי, כה בניגוד לעובדות הידועות היטב שראוי לבדוק את המניעים. אירן אינה ארץ ערבית ולא נוגעת לעניין. בכל ארצות ערב האוכלוסיה היהודית דועכת לכלום. מי שיכול עוזב. ברור, ידוע ומוכר שאם היה ניתן ולו בתנאים קשים ביותר יהודים היו נשארים, ראה הגידול באוכלוסיית יהודי לבנון בכמה שנים בין 1950 ל 1960. הלאומנות הערבית מגרשת אותם בכל דרך אכזרית ומכאיבה. ההפגנה נגד אנטישמיות בתוניס היא בעצם הוכחה למה שמתפתח שם, לפני שנה לא היו הפגנות כאלו. וודאי שיש ערבים מוסלמים ונוצרים הגונים, כמו בלבנון או בחריין, או עירק אבל לא הם יקבעו גורל היהודים. אני בעניינים הללו. יהודים בורחים, בצער, מתוניסיה; גם החלה זרימה יותר חזקה ממרוקו למשפחות בצרפת. ליבי ליהודים העירקיים האחרונים בבחריין, גם הם המעטים ששרדו עוזבים. באשר לפלשתין לא אזרח ולא תופעות פרוורטיות כמותו מקבלים את העובדה שב1950 מעבר לקו הירוק היה ניקוי אתני יזום מוחלט ב 100% של היהודים. אין ולא היו בעולם הרבה ניקויים אתניים כה יסודיים. לא נשארו לא יהודי ולא יהודיה אחת. כמה יהודיות שהתאסלמו חיו בפחד מתמיד. אלו לא היו מתנחלים "אשכנזיים". בירושלים, עזה, חברון, היו יהודים מאז ומעולם. נטורי קרתא? בעזה? כמו קופים בקרקס וזו הצגה שתסתיים אם כבר לא הסתיימה. זו תופעה מטורפת, הם רצו להשאר בעיר העתיקה בירושלים ונזרקו ככלבים. הפלשתינים הודיעו יותר מפעם אחת שזה יהיה המצב בכל שטח שתעביר ישראל. אין ספק שיש יהודים שהיו מוכנים לגור תחת שלטון פלשתיני, והלוואי שזה היה ניתן. זה לא יהיה בגלל הגזענות האלימה האיסלמו-פשיסטית הפלשתינית.
    באשר להתנחלויות, זה אסון ויהיה אסון נוראי, מי שדוחפים זאת מביאים רעה גדולה על העם היהודי. מבחינתי? צריך להכריז עליהם כאסון ולהתחיל לפנות בכוח. בודאי שאסור להוסיף ולו לבנה או מסמר אחד להתנחלות מעבר למה שקיים היום.

  4. אין צורך בספקולציות, מכחיש השואה אבו מאזן כבר הבהיר שאף ישראלי לא יישאר בתחומי מדינת האויב הערבית
    "אני מוכן להסכים לקיומו של צד שלישי שיפקח על ההסכם, דוגמת כוחות נאט"ו, אך לא אסכים שיהיו יהודים בכוחות נאט"ו ולא אסכים שיחיה בינינו ולו ישראלי אחד על האדמה הפלסטינית."
    http://www.jcpa.org.il/Templates/showpage.asp?FID=698&DBID=1&LNGID=2&TMID=99&IID=24529

    השאלה הנשאלת היא האם הוא מתכוון שגם ערביי ישראל לא יוכלו לחיות במדינה הפלסטינית.
    מה דעתך?

    • לר. בקצה,
      אני חושב שכל בר-דעת יצא נגד תפישה גזענית שאזור כלשהו או כוח בנילאומי כלשהו צריך להיות נקי מיהודים. בין אם מאן דהו תומך בכך או לא [ויהיה זה מאן דהו חשוב ונישא ככל שיהיה].
      אבל ראה את זה, על חשיפת מסמכי אל-ג'זירה:
      "ההצעה שמתנחלים יהיו מיעוט יהודי בפלסטין היא אולי המפתיעה ביותר מכל גילויי השבוע. מתברר שהפלסטינים לא מתעקשים על פינוי כל המתנחלים, רק רוצים שהריבונות על השטח תעבור לידיהם. לבני דחתה את הרעיון על הסף, אבל נתניהו מחפש פתרונות יצירתיים שיחסכו את הצורך בפינוי עתידי. הנה פתח לעסקה מעניינת. "
      והנה המקור – והוא לא יחיד: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1211986.html

    • זה חלק מהתהייה הפילוסופית: האם פוליטיקאים משקרים ומכחישים הכחשות כזב. אבל כשזה נוח פתאום הערבים לא שקרנים. האמת היא שהערבים הם די כמונו, והפוליטיאים שלהם אמינים בהתאם.

  5. מאמר מושקע יריב,

    לגבי האמירה שלך בפיסקת הסיום, בעיני היא מרתקת יותר כשהופכים את הצדדים:
    "לכשישנו הפלסטינים ביהודה ושומרון את הגישה, ויפנו ליהודים בבקשה להיות שותפים למרקם החיים באזור המיושב על ידם, הם יגלו שותפים מפתיעים"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s