אבל מי נאבק בתרבות הטרור?

ישראל משקיעה הרבה במאבק בטרור, אבל נאבקת מעט מאוד ב-, ולמעשה אף תורמת ל-, תרבות הטרור. יש מי שממלא את מקומה וראוי לתודה שלנו לקראת יום הכיפורים.
הפולמוסים האחרונים [למשל פה] סביב שריפת ספרי הקוראן ביום הזיכרון ל09/11 מעלים שוב את נושא הפחד מהתפשטות תרבות הפונדמנטליזם והטרור ומהתנגשות בין-דתית. הטרארם הבינלאומי הזה נפיץ במיוחד בישראל, מדינה שרגשות דתיים בווליום גבוה משחקים תפקיד חשוב מאוד בפוליטיקה הפנימית והבינלאומית שלה. אנשים מבינים כי הסכנה גדולה אך העשייה מול האיום מעטה. שהרי ישראל יודעת איכשהו לטפל צבאית בטרור, אבל לא בתרבות שמולידה אותו. מאידך יש מי שפועלים בריק שנוצר: ארגוני החברה האזרחית בישראל הם חוד החנית במאבק בקיצוניות הדתית בקרב מוסלמים ויהודים.
קשה להגזים בגודלה של הסכנה הנובעת מתרבות הראדקליות הדתית. זה נכון ביחס לעולם בכלל ולאזורינו ביתר שאת. פונדמנטליסטים בהשראת האיסלם הקיצוני מונעים משנאה ושאיפות לאימפריאליזם דתי. הם יוצרים תרבות מפלצתית בכל מקום בו הם דומיננטיים ופוגעים במוסלמים ובבני דתות אחרות. פונדמנטליסטים יהודיים המונעים מהלכות הגורסות שללא-יהודי אין נשמה אנושית (הרב קוק) מהווים גירסה דומה למדיי של המפלצתיות הזו מהכיוון היהודי. שני זרמים אלו מתחזקים בישראל וסביבתה, כמו גם בשטחים שבשליטתה. האנושיות תובעת להזדעזע מהם.
הפונדמנטליזם האיסלמי מציב לחברה בישראל איום אסטרטגי מבחוץ ומבפנים. הפונדמנטליזם היהודי מציב איום בעיקר מבפנים. אבל ככלים שלובים הם עוזרים אחד לשני בהזנת שינאה, גיוס פעילים חדשים, והנעת תומכים פאסיביים להפוך לחורשי-רע אקטיביים. עיקר הקרב פה הוא על התודעה: קרב על נפש הדתיים האדוקים הפשוטים שלא רואים בדתיותם עניין פוליטי אלא אישי או קהילתי. את קהל היעד הזה מנסים הקיצוניים להפוך מקהל דתי פשוט לקבוצה פוליטית המגוייסת למטרתה האקטיבית של הקיצוניות הדתית –  להכתיב את אופי החברה בכללותה, גם אם זה בכוח.
מכיוון שבהלכות של שתי הדתות – היהדות והאיסלם – ניתן למצוא מוטיבים לא סובלניים רבים, הרי שקיימת חשיבות מכרעת לפרשנויות הלכתיות פלורליסטיות ומתקדמות. ארגוני החברה האזרחית נאבקים כך, בצורה החכמה והמדוייקת ביותר, בקיצוניות הדתית: הם מציעים לה חלופה רוחנית, תרבותית, תיאולוגית ומוסרית. לכן ארגון "ניסאא ואאפק" (נשים ואופקים), מקדם קריאה פמיניסטית-פלורליסטית של ההלכה המוסלמית ופועל מתוכה. פעולה דומה למדיי במיגזר הדתי היהודי עושה ארגון "קולך".
שני הארגונים מתפקדים כזרזים של שינויי חברתי בחברות פטריאכליות. הרעיון הוא שכשהיחסים בתוך המשפחה הופכים שיוויוניים יותר, כך קל לאנשים לאמץ רעיונות שיוויוניים ופלורליסטים גם ביחס לחברה הכללית – השינוי מתחיל במשפחה. חוקרי חברה, כמו הבלשן הפוליטי ג'ורג' לייקוף, הראו זה מכבר כיצד שינויים כאלו מהווים בסיס לקידום כל אג'נדה מתקדמת ושיוויונית. זה עובד גם להפך: תרבות דתית דכאנית-קיצונית תתקשה לשגשג כשהמודל הבסיסי בחברה, המודל המשפחתי, הוא פתוח ושיוויוני.
ארגונים נוספים פועלים על מנת לקדם צורות של התנגדות ישירה לפונדמנטליזם ויצירת שיח של דו-קיום בין-דתי. כך עושה למשל הפעילה החברתית המוסלמית אמנה כנאענה, שהנהיגה בעת "עופרת יצוקה" מסורת של מחאה אזרחית משותפת ליהודים וערבים, כשאת טיעוניה היא שואבת מעולם ערכים איסלמי-דתי-פמיניסטי, המתנגד לחמאס. כל זאת מבלי לדבר על ארגוני החברה האזרחית החילונית במיגזר הערבי וארגונים פלורליסטיים במיגזר הדתי-יהודי.
צמחיתם של כוחות אלו מראה על שינוי במפת השותפויות: לכשירדו הרגשות הקשים בין העמים הנובעים מהסכסוך נגלה שמוסלמים פלורליסטים, חילונים ערבים ויהודים רבים נמצאים באותו מחנה ומפחדים מאותו איום – הקיצוניות הדתית, הכוחנית, השוביניסטית והאלימה. כל אלו בני ברית טבעיים במאבק על המחר. כל אלו יראו בהתחזקות החמאס, הכהאניזם וחיזבאללה סיוט.

14 מחשבות על “אבל מי נאבק בתרבות הטרור?

  1. נאה דרשת.
    אבל לא תצליח לצמצם את הקיצוניות , כל עוד העוני והאי שיוויון הארצי והעולמי גדל.
    עניים יותר= דתיים יותר.
    העוני מוליד בערות ותלות.
    עניים,אמהות חד הוריות ,לדוגמא,שולחים את ילדיהם בלית ברירה למוסדות דתיים הנותנים להם מסגרת ותמיכה,אבל המחיר שהחברה משלמת הוא עצום.
    הילדים היוצאים מהמדרסות הללו נעשים דתיים יותר וקיצוניים יותר.

    http://zavita.co.il/archives/509

    למה הפסידו הליברלים הערבים מול האסלאמיסטים?

    ציטוט:"האסלאמיסטים הבינו את האיש ברחוב עשרות מונים יותר טוב מאיתנו, עמדו לצידו בקו אחד במסגד, לבשו את אותן גלימות ואותם כובעים כמותו וגזרו את זקנם כמותו; הם הקימו לו מסגד ובית תינוקות, מרפאה זולה, בית לוויות ומדרסה לשינון הקוראן; יתרה מזאת, הם החלו באיסוף כספי הצדקה וחילקו אותם בין העניים. הליברלים מצידם, כלאו עצמם בתוך הסלונים הספרותיים שלהם, שרק הם נוכחים בהם, כתבו ספרים שרק הם קוראים אותם, מגבוה התנשאו מעל בני עמם ומעל האיש ברחוב. לעתים אף נזפו באיש ברחוב על בורותו, ועל כך ששיעור האנאלפביתיות בעולם הערבי חצה את חמישים האחוז בחלק מן המדינות. אך מה אתם, הליברלים, עשיתם למען הפצת הידע במקום הבורות? מה עשיתם בעניין הירידה לרחוב? איפה ארגוני הצדקה שלכם? היכן בתי הספר שלכם? היכן בתי החולים שלכם ששירותיהם ניתנים חינם? איפה מגרשי המשחקים שלכם?
    האסלאמיסטים עשו דברים רבים למען עמיהם ולא חיכו לממשלותיהם שתעזורנה, אלא עשו את אותם הדברים למרות הבוז והסלידה של הממשלות ברוב הזמן. אבל הליברלים הסתפקו בצפייה מן הצד ובהטחת ההאשמה בשליטים."

  2. נו באמת, הלמוטאורי מנהיג העשוקים במסיבה אצל ברונו לנדסברגר.
    שטרסלר הכוכב של "הארץ" עיתון השמאל הישראלי. חבר הכנסת כץ מהליכוד שעשה יותר למן השכירים בישראל מכל מר"ץ. שולמית אלוני ויסי שריד כוכבי "הארץ" שחברו לחיים רמון בפירוק ההסתדרות. תגידו אתם יפי הנפש היכן הייתם כשעובדי שדה התעופה בלוד שבתו עבור הגימלה?
    ביקורת. השמאל סובל ביקורת? ראה את הצליבה היום יומית של בן דרור ימיני. אוסף של טפילים על גבו של השכיר הישראלי.
    כל הקיום של תופעות כמו אמנה כנאענה וניסאא ואאפק בפלסתין הנו בחסות כידונים ישראליים. נראה אותם שורדים בעזה ולו יום אחד.
    אולי בלבנון חודש חודשיים.
    משטר סוציאלי? בארצות ערב? היכן מתי ראיתם ביטוח לאומי בארצות ערב? מענק לידה? ביטוח בריאות ממלכתי? בג"ץ, זכות שביתה, בתי דין לעבודה, גימלת זיקנה עלובה ככל שתהיה. חינוך חובה לילדים מוסלמיים ונוצריים חריגים. כל אלו תופעות ציוניות שאפילו שטרסלר שריד ויתר המשתפים של שטרסלר ושוקן בשתיקה והלמוט אורי וחבורת מעריציו לא הצליחו לחסל.
    הצביעות הצדקנית לא אוכלת אותכם מבפנים? אפילו עמירה הס פוחדת להכנס לעזה המשוחררת. השמאל הישראלי שלחץ לפינוי עזה יצר שם גיהינום של תיאוקרטיה פשיסטית אמיתית, בדיוק מה שיקרה ביו"ש בלי הכידונים הישראליים והיוזמים המובילים של גיהינום חברתי זה מדברים על "אכן ללא מישטר סוציאלי מסויים כל זה יקרוס".
    אין לכם מראה בביתכם?

    • רני,אותם תהליכים חברתיים ודתיים הקורים בעולם האסלם קורים גם כאן.
      בישראל.
      החלף את המילה אסלמיסטים, בש"ס ,לדוגמא,ותראה שמדובר גם על ישראל.האליטות ובעלי העניין מההון -שלטון הזניחו את המוחלשים והעניים,ולמעשה היה נוח להם שהמוחלשים והעניים יחזירו עטרה ליושנה באוהלה של ש"ס.שישקעו בפלפולי הגמרא,מאשר שיבקשו חלוקה צודקת יותר של המשאבים.כך אמנם שימרו האליטות ,בעלי העניין וההון-שלטון את הסדר החברתי הנוח להן,אבל הגבירו את הקיצוניות ,הבערות והדת בקרב ההמונים.
      דרך אגב,גם את מקצת הסעד (לא הרווחה,חלילה ) שהשאיר הימין הקלקלי בישראל כערווה המכסה על פשעיו מקצצים בפראות.
      כתוב במשלי:" את פני מבין ,חוכמה,ועיני כסיל, בקצה ארץ".באמת אכפת לך מהבעיות של עולם האסלם. הסתכל על הבעיות שלך.אל תסתכל בבעיות של אחרים הנמצאים בקצה ארץ.
      יש לי מראה בבית,והיא מבקשת ממני לספח את הגדה המערבית, (זה הניסוח של ביבי,לכן אל תאשים אותי בניסוח) ולתת זכויות שוות לכל התושבים הפלסטינים הגרים שם.כך תוכל להרוויח פעמיים.גם תמנע סיכוי שיתפתח שם גיהנום של תיאוקרטיה פשיסטית אמיתית (ידוע שאתה דואג למוסלמים,לחופש ולזכויות שלהם ),וגם תוריד מעליך את האשמות ההפרדה הנהוגה בשטחים.

  3. ראה את דברי האימפריאליסט השחצן המתנשא. אכן זה השמאל הבא לתקן את הערביים ומאשים אחרים בכל אשמה שבעולם, כך עמירה הס ב"הארץ" כך השמאל של הלמוט אורי כך אזרח. מה ההבדל בין השליחות של אזרח לשליחות של לורנס או ליוינגסון או סיסל רודס. כולם אנשים "ורודים" "לבנים" או "שחרחרים" או "שזופים", שבאים ללמד את הילידים איך לנהוג.
    אלו דברי הפשיסט אימפריאליסט מתקן האיסלם: "יש לי מראה בבית,והיא מבקשת ממני לספח את הגדה המערבית, (זה הניסוח של ביבי,לכן אל תאשים אותי בניסוח) ולתת זכויות שוות לכל התושבים הפלסטינים הגרים שם.כך תוכל להרוויח פעמיים.גם תמנע סיכוי שיתפתח שם גיהנום של תיאוקרטיה פשיסטית אמיתית (ידוע שאתה דואג למוסלמים,לחופש ולזכויות שלהם ),וגם תוריד מעליך את האשמות ההפרדה הנהוגה בשטחים".
    באשר לי? איני בא לתקן את האחר. אני בא להגן על עצמי ועל זכותי להגדרה לאומית שהדהימי העבד הנרצע בנשמתו סינדרום שטוקולמם מהלך בכלל לא מסוגל להבין. האיסלם מסוכן. הנה ראינו מה בחירות דימוקרטיות מפוקחות הביאו בעזה, עירק, אירן ופקיסטאן והיום אפגניסטאן. דמוקרטיה מוסלמית היא תופעה פוליטית רצחנית ביותר ללא שיווין ללא זכויות למיעוטים ללא הפרדה בין הון לשלטון וכל יתר הדברים היפים שהשוטים בשמאל הישראלי מבטיחים, כמו קרטר האמריקאי שהיה שותף באידיאולוגיה ובמעשה לבחירות בעזה ולתופעה האירנית מזבל את השכל על עוולות הציונות. אם וכאשר תקום כאן בסביבה מדינה ערבית נוספת היא תהיה כמו עירק, אפגניסטאן וסומלי במקרה הטוב וכו אירן במקרה אחר. זאת הסיבה שאני מתבנונן באיסלם . השמאל הישראלי בא לייצג את האיסלם למרק אותו לצבוע אותו בצבעים יפים וגם, שומו שמיים, כמו האמפריאליסטים לשנות אותו ולשפר אותו.
    מה אתה נטפל לש"ס כאשר שטרנהל מבלה בצרפת, שריד דואג לארמניה, הלמוט נוסע לגרמניה בשליחות עראפת ויורשיו, שוקן שונא העובדים מנכס את תואר השמאלן, אלוני ושלושת הצאצאים אחד תאב בצע מפריט חינוך, שני במאי כושל חסר כל כישרון שונא יהודים ציון וישראל קיבוץ מעגן מיכאל ושמאלניו באינטרנט ועל נייר, שפיים גונבת הקרקעות, פלמחים גונבי החוף ועוד ועוד. כאשר אלו ואתה מייצגים את השמאל וכולם נוסעים לאוסטריה ואת הנשמות הדהימיות משאירים כאן למה יש לך אתה נגד ש"ס?

  4. פינגבק: אלופי העולם במאבק בטרור במבודד « הבלוג של יריב מוהר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s