מכתב פתוח לשלי יחימוביץ; מכתב פתוח לרון חולדאי – התל-אביבים פורקים

הביצה התל-אביבית היא בעת האחרונה מטאפורה לפוליטיקה השמאלית בכלל, ולכן אני מרשה לעצמי לדוש בה מעבר לרגיל.

 

מכתב ששלחתי לח"כ שלי יחימוביץ, התפרסם באתר "עבודה שחורה". במכתב אני מבקש מח"כ יחימוביץ (אותה אני מאוד מעריך, אגב) לקחת אחריות על העדות שהעידה כי רון חולדאי הוא ראש עיר סוציאל-דמוקרט ובחירה חברתית ראוייה – כלומר לוודא שזה אכן כך, ולא רק תקווה שלה לאחדות רעיונית מפלגתית בינה לבין חולדאי (ואני בכלל לא נכנס לספקולציות על הכוונות הפוליטיות או התפישתיות של יחימוביץ שמאחורי מהלך התמיכה הזה. זה פחות מעניין אותי).

 

והנה פה אני מפרסם מכתב של ידידתי הטובה גליה תנאי, שתופס רגע סנטימנטלי במובהק עם היוודע תוצאות הבחירות הקריטיות לעירייה; מכתב שקשה למנוע ממנו לגשש את דרכו אל הלב (גם אם אתם תומכי חולדאי שחושבים שהחששות שלנו, שוכרי העיר, מוגזמות מיוסדן), ושיודע לנסח רגש שהוא בה בעת פרטי מאוד וציבורי למדיי ברוחו:

 

אדון חולדאי הנכבד,

זה המאבק על הבית שלי. על הפינה הקטנה שלי, על הקהילה שלי. עברתי לכאן רק לפני שמונה שנים, אבל כבר בתור נערה בכפר סבא חשבתי את עצמי לתל אביבית. תל אביב היא בשבילי בית כמו שאף מקום אחר בארץ מעולם לא היה, בית שבו למוזרות יש מקום, שבו מתקבצים אנשים מכל מיני מקומות כדי ליצור ביחד משהו, שאין לי מילה אחרת בשבילו חוץ מקהילה. אני גרה בדירה שכורה ברחוב נחמני, לפני שנתיים עברתי לכאן מדירה אחרת ארבעה בניינים מכאן. הדירה האחרת מושכרת היום בששת אלפים שקל, בקירות שלה סדקים ענקיים שנוצרו כשבנו כאן מגדל עצום אבל חברת הנכסים לא מוכנה לשפץ. אין לה חניה, כי חברת ההיי טק שבסוף הרחוב לא מרשה לדיירי הרחוב לחנות בחניון שלה. כל סוף שבוע החניון עומד ריק סגור במחסום כשאנשים מחפשים כאן חניה.
אני סטודנטית, אבל אין לי הקלות בשום דבר. דן החליטו לעשות מבצע בשבילי אבל זה לא ממש משתלם, זה די יקר. אין לי הקלות בארנונה, ובטח ובטח שלא בכניסה למוסדות ציבור ומוזיאונים. את המוזיאון, שבו מציגים עבודות של חברים ובני משפחה רצו למכור לסמי עופר כולל זכויות מסויימות על השטח שלו. אני אוהבת את הרחוב שלי, כולם רוצים לגור כאן, בבנין שלי זוג משוגעים עם כלב, משפחה חרדית שמפנה לי גב כשאני עוברת במדרגות, אשה מרוקאית מבוגרת שמאירה לי פנים כל פעם שאנחנו נפגשות. אני מכירה את השכנים שלי, הם שמרו לי על החתולים כשנסעתי לחו"ל. אבל אני יודעת שזמננו קצר. שבקרוב גם בעלת הדירה שלי לא תוכל להוסיף ולבקש ממני אלף שקל פחות מערך השוק וגם אני אעזוב את השכונה, ואולי גם את העיר. צעירים שאני מכירה לא עוברים לתל אביב, כי אין להם כסף בשבילה, היא נהייתה אהובה יקרה, מסוג האלה שאתה יודע שאתה לא יכול להרשות אותן לעצמך אבל עדיין מסרב להרפות. כי תל אביב היא רומן, היא הייתה חלום ומקלט, היא המקום היחיד בארץ שהחברות שלי יכולות להסתובב בו מחובקות ולהתנשק ברחוב ואף אחד לא יסתכל אפילו.
ראש העיריה, למה אתה מפנה לי את הגב? למה אתה לא רואה אותנו? כל אותם אנשים שהתקבצו לכאן ובונים את הרקמה הזאת שנקראת תל אביב. איך אתה יכול למנות סגן ראש עיר שמצהיר בגאווה ובצחוק של פריץ שהוא רוצה לייהד את יפו. אתה לא יודע איך ההצהרות האלה נגמרות? איך זה לא מצלצל באוזניך כמו אלף פעמוני אזהרה. הרי גם לך וודאי יש סבים רחוקים וסבתות. איך לבך לא נחמץ ורועד בקרבך כשאתה מצהיר שמי שעני לא צריך לגור בתל אביב, ומאשר רטרואקטיבית לפרוייקט אנדרומדה לסגור לתושבי יפו את המעבר לים אחרי שחוייבו בתוכניות לאפשר מעבר לים. מדוע כל הצעה סביבתית שעלתה על שולחנך נדחתה? תל אביב אינה בסיס של חיל האוויר אותו יש לנהל ביד קשה על פי הבנותיך הבלעדיות, תל אביב היא בית ומקלט לקהילות רבות ושונות שזקוקות למרחב הזה כאוויר לנשימה. האם אינך רואה לאן אתה מוביל את העיר הזו? האם אינך מבין שאתה במו ידיך מחריב לנו את האפשרות להתקיים בכבוד בעיר שאנחנו כל כך אוהבים, ויותר מזה שבלעדינו, כל אותם אנשים בלתי נראים, כוראוגרפים, שחקנים, במאיות, כותבים, משפחות ערביות מיפו, פסיכולוגיות, רופאות, פעילות חברתיות, לוחמות שמאל, הומואים ולסביות שבאים לכאן כי אין להם לאן ללכת, דוקטורנטים למדעי הרוח, משוררים צעירים, פעילי איכות סביבה מסורים, ילדים של עובדים זרים שגדלים כאן בעיר, בלעדינו תל אביב תהפוך לרצף של שכונות כמו תל ברוך צפון. מצד שני אולי זה מה שאתה באמת רוצה, אתה הרי גר שם וודאי חושב שזה מודל מוצלח לעיר. ואתה יודע מה, לפי התוצאות של הבחירות רב המצביעים בעיר הזאת חושבים כמוך. תוכנית ל' שיכון דן, רמת אביב ג', שילוב של רחובות ריקים מאדם עם קניונים עצומים שמתחתיהם עשרות קומות של חניונים. כנראה שזה הכיוון אליו רב תושבי העיר הזאת רוצים שתיקח אותם.
ניצחת אותי, מר חולדאי, כל היום הזה בכיתי, בכיתי כי כל כך קיוויתי שייבחר מישהו שמוכן להגן על המגוון העצום והמרתק הזה שנקרא תל אביב, מישהו שבאמת מוכן להקשיב לדעות שונות לפני שהוא מקבל החלטות. בכיתי כי אין לי עתיד בעיר הזאת, אין לי עתיד בעיר שאין לי בה אפשרות לשכור דירה ושאי אפשר ממש להתקיים בה בלי רכב ועוד פחות איתו, בעיר שאין לי סיכוי לגדל בה ילדים אם אני, בהתאם לערכים שגדלתי עליהם, רוצה לעבוד בשירות הציבורי. בכיתי, כי אני רואה באופק את סופה של הקהילה שלי, כבר עכשיו הם מתחילים להתפזר, אמסטרדם, סידני, עמק האלה, סן פרנסיסקו והגליל. אין לנו ברירה, נצטרך ללכת, תל אביב אינה יכולה להיות יותר האבן השואבת שהייתה כשבאתי אליה לפני שמונה שנים.
אתה מבין מה זה אומר עלינו? אתה מבין מה זה אומר עליך? ברור לי שזה רק סימפטום למשהו גדול הרבה יותר, ושיש לך צוות של יועצי תקשורת שיכולים לענות לי בשורה של נתונים מלוטשים על כל הטענות. אפילו יותר מזה ברור לי שאתה את המכתב שלי לא תקרא. ואם באיזו דרך פלאית תקרא, לא תבין, לא תצליח להבין על מה אני מתלוננת, הרי מעולם לא היה טוב יותר לחיות בעיר הזו. אבל אולי עוד חמש או עשר שנים, תבין. אולי כשתישאר לבד בין ההי-טקיסטים וספסרי הבורסה וקבלני הקולות, ומפעילי החניונים ובעלי החברות לנדל"ן היוקרה, ותסתכל על חבריך הישנים מהטייסת, אלה שפגשתי על ספסל ברוטשילד כשיצאתי להתחנן בפני תושבי השכונה שיצביעו לדב, תבין שבגדת לא רק בי, אלא גם בעצמך. גם במי שוודאי היית כשגדלת בקיבוץ ומי שאולי תהיה כשתזקין ומגדלי אקירוב כבר לא יראו לך כמו מקום נעים להיות בו, בבדידות המנוכרת של העיר אותה אתה מנסה לקומם.
אני אמשיך להיאבק, כי א
ין לי ברירה, ואין לי לאן ללכת. וסביבך אנשים כמו רואה החשבון שפגשתי משקיף בקלפי, מדושן עונג, יעלה חיוך ציני בחציו על הצעירים הנפלאים האלה. אנחנו לא נפלאים, אנחנו קרובים ליאוש, אבל לפחות התאחדנו, הבנו שאנחנו מיעוט, אבל לא קטן כמו שזה נראה. ונמשיך לעבוד כדי שגם לך, אדון חולדאי, תהיה עיר שאפשר להזדקן בה בכבוד גם אם אתה לא מהעשירון העליון. כי אני באמת מאמינה, שאפשר, שאפשר לחשוב אחרת, ולשוחח אחרת. ובמסירות, כמו שעושים רבים מאלה שמקיפים אותי, לעבוד קשה עם מעט מאוד תמורה בשביל מה שאנחנו מאמינים בו.

 

12 מחשבות על “מכתב פתוח לשלי יחימוביץ; מכתב פתוח לרון חולדאי – התל-אביבים פורקים

  1. גם בניו יורק בלתי אפשרי לחיות, אבל חיים שם
    בקוביה קטנטנה שעולה 2500 דולר בחודש

    חייתי בתל אביב עד לא מזמן ונחנקתי משכר הדירה
    אבל אני יודעת לראות מעבר לחומה הקטנה שמסתירה כרגע את כל האור

    אי אפשר להסתכל רק על חמש השנים הבאות, צריך לראות עשר ועשרים שנים קדימה

    אני לא בטוחה שהפריזאים אהבו את הברון אוסמן.. אבל תראו איך נראית פריז היום

  2. יעלה את חושבת באמת שמודל הפיתוח הייחידי האפשרי הוא מודל דורסני?
    והאם העמסת עוד מכוניות (=חניניונים, מגדלים ללא דרכי גישה נאותות וכו') על תשתיות הכבישים הרעועות של ת"א זה אכן פיתוח? אולי דווקא דרדור?

    ללא ספק חולדאי נתן תנופת פיתוח לתל-אביב, רק שחלקה הייתה טפשית, וחלקה הייתה דכאנית (לפחות ביחס לחלק מהאוכלוסייה).

    על שימור מבנים בעיר אני למשל נותן לו הרבה קרדיט, גם עם ארגון מסיל"ה הוא עשה יחסית עבודה טובה.
    לעומת זאת אין לו שום רצון לנסות וסייע לשימור הקהילות המיוחדות של צעירים שנוצרו בתל-אביב. זה למעשה לא מעניין אותו. גם שבילי אופניים לא.
    וגם לא התפקיד החשוב של דיור בר-השגה בלב כרך גדול כטליזטור של מוביליות חברתית – הוא מאפשר לאוכלוסיות מוחלשות ופריפריאליות, במיוחד כאלו צעיריות שעתידן עוד יחסית פתוח, לגור בעיר ולהתקרב למרכזי הכוח. זה בהחלט לא מחייב שסטודנט לכלכלה מאופקים שגר בשינקין יתקרב לעמדה אליטיסטית, אבל זה מעלה את סיכוייו דראסטית.

  3. "לעומת זאת אין לו שום רצון לנסות וסייע לשימור הקהילות המיוחדות של צעירים שנוצרו בתל-אביב. זה למעשה לא מעניין אותו. גם שבילי אופניים לא."

    זה נראה גם שלתל אביבי הממוצע (המרוקאית, המשפחה החרדית, זוג המשוגעים) שהם תושבי תל אביב וותיקים אין רצון לסייע ל"שימור" הקהילות ה"מיוחדות" של הצעירים.

    אולי נרים קמפיין עם רשות הגנים הלאומיים לפתיחת שמורות טבע לצעירים בתל אביב ונתחיל עם סיורים מודרכים לאורחים. אל תצחק: ב"קיץ האהבה" בסן-פרנסיסקו זה אשכרה מה שקרה. חברת גרייהאונד ערכה סיורים מודרכים באוטובוסים בשכונת אשבורי-הייטס כמו בספארי.

    שימור קהילה צעירה" זה אוקסימורון. אולי נפטלין יעזור.

    בכלל, כל מה ששמעתי מתומכי דב חנין זה התבכיינות – שבונים להם מגדלים שחוסמים להם את הבריזה, ששכר הדירה גבוה מידי, שאין שבילי אופניים ,צריך לקחת מונית לנמל בשביך שליש גולדסטאר וקשה להגיע לדשא של גילמן בזמן.

    בקיצור – נקודת מבט צרה ואגואיסטית לעילא.

    לא שמעתי את תומכי חנין מדברים על הקמת מעונות לילדים כדי שיותר נשים יוכלו לצאת לעבודה, לא שמעתי אותם מדברים על בעיית חסרי הבית ברחובות או תנאי הדיור של פועלים זרים. לא שמעתי אותם מדברים על תמיכה בנוער שוליים, לא שמעתי אותם מדברים על איך לגרום לעלייה באחוז מקבלי תעודות הבגרות בדרום העיר וביפו, איך לשפר את שירותי התברואה.

    אני בטוח ויודע של"עיר לכולנו" היה מצע (קצת מעורפל) בכל הנושאים הללו, אבל לא היה לכך שום הד בבלוגוספירה. הכל היה בנוסח "אכלו לי, שתו לי, היה לי ערפל בקיטבג" – בדיוק כמו המכתב הזה.

    אני גם יודע שהרבה בלוגרים שתמכו בחנין פעילים בנושאים האלה (כמו כותב בלוג זה) אבל ההד שזה קיבל ב*קונטקסט של הקמפיין* של "עיר לכולנו" היה מינימלי. הדבר שהכי זכור לי מהקמפיין זה את שי אביבי ועלמה זק בוכים שזו לא העיר שלהם.

    לא שיש משהו נורא ואיום בנקודת מבט סקטוריאלית – אבל לעשות מזה שחר של יום חדש עוד ארוכה הדרך.

    והנה קישור לג'ורג' קרלין

    שים לב למה שהוא אומר בערך ב 1:53 לגבי שבילי אופניים.

    נשמע מוכר?

  4. זאת האג'נדה לראשות העיר? הבטחת שכר דירה נמוך? מה גם שראש העיר לא בדיוק קובע את מחירי הנדל"ן.

    גם אנחנו מתקשים מאוד במימון שכירת דירה בעיר, ומצד שני גם לא יכולים לממן מעבר לסידני או לסן פרנסיסקו. מישהו מבטיח שכר דירה נמוך שם?

    המבט שלנו קצת אחר, אולי זה בגלל שאנחנו תל אביבים מלידה.

  5. מה הקשר לחנין? לא התייחסתי לחנין אלא לתומכיו.
    לי אישית, אם חנין עומד או לא בהימנון, שירת או לא שירת בצבא או מאכיל חתולות בזמנו החופשי לא מזיז לי את השפיץ של ה (טוב, אני לא אגיד כי ילדים יכולים לקרוא את זה).

    יחימוביץ היא דבילית כבר הרבה שנים (ולאו דווקא רק בקשר לחנין), ומה שהיא אומרת לא מזיז לי את אותו הדבר שמקודם.

    חנין היה יכול להיות לדעתי ראש עיר מצוין (טוב אולי קצת יותר פירוט של מאיפה מגיע הכסף לתכניות לא היה מזיק).

    מה שכן הזיק לחנין היה הטון הבכייני שליווה את הקמפיין. והמכתב שמובא פה הוא ראיה לכך.

  6. לחרטא ברטא – חותם על כל מילה של השם שלך (לא על מנת להעליב, רק כיחווי דעה על התוקף של התוכן המובע בתגובתך).

    ובינינו יקירי\תי:
    לעיר לכולנו לא היה "מצע מעורפל", אלא מצע מגובש היטב – זה לא היה תוכנית עבודה עם יעדים ושלבי ביצוע, אבל למי כן היה?

    המימון לרעיונות הללו עלה לדיון מספר פעמים. רובן לואו-באדג'ט. כך למשל דיור בר-השגה – בניגוד למיתוס – ניתן לקיים בעיקר באמצעים של תמריצים והיגבלים תכנוניים על קבלנים-יזמים, ללא צורך להשקעה של משלם הארנונה.

    לכל קהילה בריאה יש שאיפה טבעית לשמר את עצמה ואני לא רואה בכך כל רע. לכן כפלורנטינאי אני גם מאוד בעד דיור בר-השגה קודם כל לאוכלוסייה הוותיקה שחיה בדמי מפתח או בשכירות ושהקפצת מחירי הדירות והלחץ הנדל"ני מגרש אותן מהשכונה.

    היופי בתל-אביב שהדיור בה הוא הרבה פעמים לא פונקציונלי, אלא דרך חיים. להסתכל על זה רק דרך העיניים של השוק החופשי זה למחוק את כל ההיבטים האנושיים והתרבותיים של מקום, קהילה, שכונה, אופי שכונתי וכו'… נכון שלא ניתן להקריב על מזבח האידיליה הזאת את עקרונות השוק החופשי, אבל ניתן למצוא נקודת איזון מסויימת ודיור-בר השגה הוא ניסיון צנוע ולא מאגלומני לתת מענה מהסוג הזה.
    לטעמי הוא צריך להיות מכוון קודם כל לסטודנטים מאוכלוסיות מוחלשות ומהפריפריה שתל-אביב היא בשבילם סיכוי למוביליות חברתית גבוהה יותר.

  7. הידעת שעיריית תל אביב מקפיאה בדרכים בירוקרטיות את תמא 38. למה? שאל את חולדאי ומהנדסו. לא משתלם להרים עוד שתי קומות על בניין בלי לקבל אחוזים (לעירייה).

    משתלם לבנות מגדלים.

    ואגב, לגבי תוכניות החינוך של ע.ל. לפי החוקים שקידם חנין – לא נראה לי שהיה מתפשר בתור ראש עיר על הקהילות המוחלשות בה.

    אם כבר מי שמתפשר שנים זה אדון חולדאי.

    זה כמו ששאלו אותי בזמן הקמפיין. איך יכול להיות שנצביע לחנין. הרי אם יפסיד הוא לא יישאר חבר מועצה. וואוו. וחולדאי היה נשאר?

    לא להטיל רפש.

  8. בתור מי שדווקא תומך בחנין אני לא מבין את נושא המגדלים. עוד בניה לגובה משמעה עוד דיירים. עוד דיירים משמעותם עוד ארנונה. עוד ארנונה משמעותם עוד הכנסות לעירייה. עוד הכנסות לעירייה משמעותם עוד תקצוב לחינוך, רווחה, תחבורה ציבורית ועוד. לא שזה צריך להיות על חשבון בניה לבעלי הכנסה בינונית ומטה, אבל במגדלים כשלעצמם אין שום רע.

    בנוסף, משיכת אוכלוסיות חזקות לעיר צריכה להיות דווקא אינטרס של כולם. אחרת מי יחזיק כלכלית את בתי הקפה שאתם כל כך אוהבים להלל כ"נוף אורבני"? הסטודנטים התפרנים?

להשאיר תגובה

