על הספקולציה ועל ההומופוביה

תגובה בוואיינט לאחת מהכתבות על אירוע הזוועה בבית אגודת הלהט"ב בת"א במסגרתו נרצחו שני צעירים, אמרה כי מוקדם להגיד דברים על החברה הישראלית, ובטח שלא על החברה הדתית, ייתכן שבכלל מדובר בהומו שחווה אכזבה. יעני – "רצח על רקע רומנטי". בכלל לא בטוח שזה פשע שינאה.

והנה שוב אני מוצא עצמי נדהם מול פשטותם המלאכותית של הקטגוריות שיצרנו לעצמינו – עיתונאים וצרכני עיתונות. הרצח – יותר נכון פיגוע – הזה הוא בכל מקרה פשע שנאה.

גם אם הרצח בוצע על "רקע רומנטי", וזה ייתכן בהחלט, זה עדיין רצח הומופובי. רוצח שריסס לכל עבר בחדר המועדון החברתי במרתף של בניין מגורים לא רצה להרוג אהוב שאכזיב – הוא רצה להרוג גייז כקטגוריה שאכזיבה. ובכך שהוא הפך את הגייז לקטגוריה, הוא ביצע אקט הומו-פובי. ובכך שהפך גייז לקטגוריה שצריך לחסל ולרצוח, הוא ביצע אקט של הומופוביה קשה ומזוויעה במיוחד המלווה בדה-הומניזאציה. כן, גם אם הטריגר הראשוני לכך היה "על רקע רומנטי".

נקח לדוגמה מאהב סטרייט מאוכזב, ואפילו אדם די פסיכוטי, לרוב הוא יבקש לרצוח את אהובתו הזונחת, ולא ירסס חדר מלא בנשים באשר הן. אם יעשה זאת, הרי שמדובר כבר במובהק בשנאת נשים כקטגוריה – במיזוגניה שמתבססת על רקע תרבותי קודם. רקע שגורם לאהוב הזנוח לשייך את התנכרותה של אהובתו לא להתנהגותו שלו, ואפילו לא לאופיה שלה, אלא לטבעו של המגדר הנשי בכלל. בכך הוא הופך את ההתנכרות של האהובה לשעבר כלפיו ליותר שרירותית, יותר שטנית ויותר כוללנית. ללא הרקע הנפשי-תרבותי הזה קשה להסביר רצון לטבח המוני בנשים. הוא הדין לגבי ריסוס חדר מלא בבני-נוער גאים, באופן המחריד שבו זה נעשה.

כך שההסתה נגד גייז בהחלט יכולה לגרום או לסייע לאדם מבולבל ומעורער בנפשו, שנכזב מגבר אחד, לרצות ולרצוח לא רק את המאהב לשעבר, אלא את כל "בני מינו". היא יכולה, לכל הפחות, לתרום לפסיכוזה כזו. ולכן ההסתה של אנשי ציבור, לצד התרבות ההומופובית, הרווחת גם במיגזר החילוני, היא בסיס טוב לרצח הזה. כן, גם אם בוצע "על רקע רומנטי".

כמובן, ייתכן המקרה הקלוש שאדם פשוט בחר להרוג עם אהובו עוד כמה שיותר אנשים (ואז לא ברור למה לא ירה גם מחוץ למועדון). בכל אופן במקרה כזה האמירה שניתן להסיק על החברה הישראלית חמורה אף יותר. זה אומר שירשנו סופית את הפאתולוגיה האמריקאית של רצחנות לשמה, שינקנו לקרבנו לחלוטין את תרבותה – הן את הזויי הדת הקיצוניים, והן את מטורפי העולם הצרכני והמנוכר.

ואם בכל זאת מדובר בקנאי דתי – ולא משנה מאיזו דת – הרי שברור שאנחנו בצרות.

בכל אחד מהמקרים מדובר בפשע שינאה.

 

ועוד הערה: לא ברור לי מדוע יוצא קצפם של החרדים על הסתה נגדם בעניין הפיגוע נגד קהילת הלהט"ב. נכון שבטוקבקים היו קולות מכוערים כאלו, אבל ראשי קהילת הלהט"ב דיברו נגד ההסתה באופן כללי ונגד הנהגת ש"ס. הם לא דיברו נגד הציבור החרדי. הנהגת ש"ס אכן הסיתה, בלי קשר לרקע של הרצח, נגד קהילת הלהט"ב. אחד מראשיה קרא לטפל בהומואים כמו שמטפלים במגיפת שפעת העופות.

כשמדברים על חרדים במונחים מזוויעים של התפשטות ומגיפה, נזעקים ראשי הציבור החרדי – ובצדק רב – נגד התופעה. אז למה הם מתפלאים מהתגובה על הסתה מהסוג הזה שיוצאת מהנהגה דתית נגד קהילה אחרת?

פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק.

תגובות

  • אייל גרוס   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 3:54 pm

    אתה כל כך צודק. לגבי הנקודה בסוף, תגובת החרדים על למה מאשימים אותם, וגם המשוואה המופרכת כאילו אם היורה אינו חרדי – ולפי הספקולציה שלי אינו חרדי – אז אין קשר להצהרות שלהם, מופרכת, אבל כל כך מופרכת שכבר ממש על ראש הגנב בוער הכובע

  • נדב ענתבי   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 4:24 pm

    מסכים!

  • חרדי גאה   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 5:31 pm

    תשמעו כל צרוע וכל זב באופן שבו הוא מנגה את הרצח ואת ההשוואה למצעד הגאווה בירושלים
    את האמירות של ח"כ מש"ס

    ותבינו שכל אדיוט בישראל – חוץ ממי שלא רוצה לראות

    מבין שישנה כאן הבעת דעה ברורה נגד החרדים

    כחרדי – גם אמרו לי את זה בעבודה

    בדיוק כפי שאתם לוחמים נגד שנאה כלפיכם – תלחמו נגד שנאה לאחרים

    אבל כזה שזוהי דרישה גדולה מידי בימינו

    אבל – יעברו עוד מס' ימים, יתפס הרוצח ואז כשיתברר מיהו

    אף אחד גם לא יבקש סליחה, וכי למה – הרי הם בסך הכל חרדים הומופובים

  • שאול   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 6:25 pm

    אני שונא את העובדה שצריך להסביר את המובן מאליו.
    אחלה מאמר.

  • תמי   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 6:45 pm

    אין שום דרך להציג את הפשע הזה כלא פשע שנאה.

  • יריב מ   ביום 4 באוגוסט 2009 בשעה 11:09 pm

    תודה על התגובות.

    לחרדי גאה, מה הקשר לזהות הרוצח? אם יתברר שהוא חילוני גמור, האם זה יהפוך את ההסתה שיצאה מפי בכירים בש"ס ללא הסתה? האם הדה-הומניזציה של "מצעד הבהמות" תהפוך לביקורת לגיטימית?
    לא נראה לי.

    וכן, אני מוכן לגנות בחריפות כל הסתה והכללה נגד הציבור החרדי. זה בעיני רשעות לשמה. על ף שאני חושב שהתפישות הרווחות בציבור זה שגויות מהיסוד ומאמללות גייז חרדים.

  • חיים גבע   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 1:31 am

    ומפתל מושגים כדי לתמוך את הטענה שלך. לפשע שנאה הגדרה מאוד מדויקת. אם מדובר פה בנקמה אישית של מישהו, הומו בהומו, סטרייט בהומו כיוצא בזה, ודאי שמעורבת פה שנאה אבל זה לא פשע שנאה. כדי שזה יהיה פשע שנאה זו צריכה להיות פעילות שמכוונת כלפי הקהילה ללא מניעים אישיים (אחרת זה מה שנקרא קריים אוף פאשן). האבחנה הזו אינה סמנטיקה בעלמא ויש לה השלכות לא מעטות. שנינו יודעים את זה ושנינו יודעים שאתה חרד עד מוות מהאפשרות שימצא כי לא היה פה פשע שנאה אחרת לא היית מתפתל ככה.

  • מ. היסטריק   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 2:26 am

    לצערי נראה שבימים אלה אם אתה גבר סטרייט, אתה צריך להיות ממש רגיש ואמיץ בשביל לכתוב דברים כמו מה שנכתב כאן. ויש מעט מדי כאלה. יריב, הרבה ריספקט. הלוואי שעוד אנשים מחוץ לקהילות הורודות יבינו איך זה קשור אליהם, ואיך הרצח הזה מסמל תפנית ברמת האלימות שתשפיע על כולנו (האמת שהיא כבר משפיעה), אם לא ייפול לנו האסימון

  • אייל גרוס   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 2:50 am

    אופס מ.היסטריק הוציא אותך מהארון כגבר סטרייט?

    בכל מקרה בנוסף למה שכתבתי קודם, ואחרי דיונים בפוסט שלי (שקישרתי בהם לפוסט שלך…)
    http://www.notes.co.il/gross/59124.asp

    הגעתי למסקנה שההכחשה שהרצח היה על רקע הומופובי היא הצורה החדשה ביותר של הומופוביה.

  • מיכאל שנור   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 5:27 am

    פחחח… וככה אתה לא מאפשר לאף אחד להתווכח איתך בלי להיחשב גזען. מגוחך, מטופש, אלים ולא מתאים לך.

  • ד   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 5:52 pm

    אני מסכים בעקרון, ולא בעקרון, עם הטקסט.
    אבל עדיין מעצבנת אותי עצם ההתעסקות בטיעונים הטיפשיים האלה.
    האם אם היה נכנס מישהו לישיבה באירופה ומרסס לכל עבר, היינו חושבים פעמיים לפני שהיינו שולפים את קלף האנטישמיות? לא נראה לי. האם היינו מחטטים בטיעונים של מי שטוען אחרת, ומתאמצים כדי להפריך אותם? כמובן שלא. היינו פשוט רואים בהם אנשים חסרי קשר למציאות, שלא יודעים דבר וחצי על היסטוריה ועל פשעי שנאה.

    בקיצור, האפולוגטיקה הזולה של מגיני ההומופוביה פשוט לא ראויה לתגובה.

  • מיכאל שנור   ביום 5 באוגוסט 2009 בשעה 7:53 pm

    נו, ולשלוף מייד את קלף האנטישמיות זה נכון? אתה לא ממש חזק בלוגיקה. אתה מלגלג על אלה השולפים מייד את קלף האנטישמיות ומייד משתמש בהם כדי לתמוך בטענה שלך כי במקרה הנוכחי מדובר בפשע שנאה.
    זה שלאנשים נטייה להניח כי מדובר בפשע שנאה (אנטישמי או הומופובי) לא עושה את זה לעובדה נכונה.
    אגב אתה שוב עושה את המעשה הנלוז של אייל גרוס ומכנה את מי שלא מסכים איתך הומופוב.

להגיב

Fill in your details below or click an icon to log in:

Gravatar
WordPress.com Logo

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. Log Out / לשמור )

Twitter picture

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. Log Out / לשמור )

Facebook photo

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. Log Out / לשמור )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.